M3 iPad Pro med OLED: I kølvandet på et dalende iPad-salg

Redaktionel integritet er kernenLæs mere i alle vores artikler. Artiklen indeholder affiliate links og/eller sponsorerede links, og derfor er artiklen en annonce, ifølge loven. Vi lader dog aldrig dette påvirke vores redaktionelle indhold.

Vigtig opdatering!!! M4 iPad Pro er udkommet. Læs hele min anmeldelse.

M3 iPad Pro med OLED udkommer sandsynligvis d. 7. maj 2024. iPad-salget er faldet 17 % fra 2. kvartal 2022 til 2. kvartal 2023.

Rygtets troværdighed

M3 iPad Pro i to eller tre modeller?

M3 iPad Pro bliver med al sandsynlig den første iPad med OLED-skærm. Andre rygter har dog peget på en Mini LED-skærm ligesom i M2 iPad Pro (12,9″).

Dimensionerne er også mere eller mindre kendte. Der kommer sandsynligvis en model på 11″ og 13″. Et mindre pålideligt rygte forudser også en model på 14,1″, som bl.a. skal dække efterspørgslen hos DJ’s og digitale kunstnere.

Ifølge insiderkilder, bliver den nye 11″ iPad Pro 0,8 mm tyndere og 13″-modellen bliver hele 1,4 mm tyndere end nuværende udgaver.

Ifølge tidligere rygter ville M3 iPad Pro blive dobbelt så dyr som forrige generation, men ifølge DigiTimes er en prisstigning på 160 USD mere realistisk. Det svarer til en dansk prisstigning på ca. 1.400 kr. inkl. moms og andet.

De nye iPad Pros får sandsynligvis den samme M3-chip som iMac og MacBook Pro gjorde d. 31. oktober. De mere avancerede M3 Pro og M3 Max chips er mindre sandsynlige.

Nye accessories

Et nyt Magic Keyboard i aluminium er måske også i støbeskeen og er planlagt til at udkomme sammen med den kommende M3 iPad Pro. Derudover mener Mark Gurman, at det nye Magic Keyboard får et større trackpad-område.

Apple Pencil 3 udkommer måske også på samme tid.

Hele tablet-markedet er hårdt ramt

Billede af forskellige tablets med stylus pens.

Salget af iPads er faldet med 17 % fra 2. kvartal 2022 til 2. kvartal 2023. Den økonomiske tilbagegang efter Corona-pandemien tager sandsynligvis en del af skylden.

Et fald på 17 % er dog relativt flot i denne tidsperiode. Lenovo tablets har mistet hele 39 % salg, imens Samsung tablets holder lidt bedre fast med et tab på “kun” 18 %.

Derfor har Apple øget deres markedsandel af tablet-markedet fra 31 % til 37 % på blot et år.